Sov gott i sommar
15838
post-template-default,single,single-post,postid-15838,single-format-standard,theme-bridge,bridge-core-2.1,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-19.7,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

Sov gott i sommar

Sov gott i sommar

På sommaren kan det ibland kännas omöjligt att sova. Det är alldeles för varmt och kanske dessutom för ljust i sovrummet.

Här kommer lite tips för att du ska kunna sova gott och njuta av sommaren:

Sov svalt. Rätt temperatur är den viktigaste förutsättningen för en god sömn. Försök att kyla ner sovrummet så gott du kan. Vädra under dagen, sov med öppna fönster eller använd fläkt. Investera i ett svalt temperaturreglerande täcke.

Outlast® täcke anpassar sig till hudens mikroklimat genom att absorbera, fördela och släppa ifrån sig värme för att ge en optimal och jämn temperatur i sängen. Teknologin balanserar inte bara temperaturen utan minskar också fuktigheten. Studier visar att Outlast® produkter kan reducera svettproduktionen med mellan 30-50%. ”Not too hot, not too cold, but just right”

Mörkläggning. Förutom värmen är ljuset det främsta hotet mot en bra sömn. De ljusa kvällarna gör att vi somnar alldeles för sent och det är lätt att vakna för tidigt av solens strålar genom sovrumsfönstret. Därför är det viktigt att mörklägga sovrummet med mörkläggningsgardiner eller persienner. En sovmask kan också vara till hjälp.

Undvik stress. Under sommaren kan det vara lätt att stressa upp sig då man vill hinna med så mycket som möjligt under ledigheten. Återhämtning är den viktigaste förutsättningen för att kunna njuta av sommaren och semestern så prioritera sömnen!

Goda vanor. Ljusa och varma sommarkvällar äter vi gärna lite senare än vanligt och det vara lockande med ett glas vin eller en kopp kaffe på kvällen. Tänk på att alkohol och koffein stör din sömn.

Ha fasta rutiner. När det är semester och ljust ute är det lätt att komma bort från sina sömnrutiner. Om du använder dig av samma procedur varje kväll så lär sig hjärnan när det är dags för sömn och börjar varva ner. Ta exempelvis en lugn kvällspromenad, njut av en kopp örtte eller läs några sidor i en bok.

Sov så gott! 😴

Tags: